علق أحمد حسام ميدو نجم الزمالك ومنتخب مصر السابق على مباراة الفارس الأبيض المقبلة أمام بيراميدز في بطولة الدوري، وتصريحات مرتضى منصور رئيس القلعة البيضاء حول تهديداته بعدم استكمال المسابقة المحلية.

ويواجه الزمالك فريق بيراميدز يوم الجمعة المقبل ضمن منافسات الجولة 24 من بطولة الدوري الممتاز.

ووجه مرتضى منصور رئيس مجلس إدارة نادي الزمالك انتقادا إلى لجنة الانضباط والأخلاق في اتحاد الكرة، بسبب ما وصفه بمحاولات ضغط وترويع الأندية، مهددًا بالانسحاب من الدوري حال استمرار ذلك. طالع التفاصيل

وقال ميدو عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الإجتماعي "تويتر": "اهم مباراة للزمالك هي مباراة بيراميدز مباراة سيحسم من خلالها بشكل كبير صراع المركز الثاني..غياب طارق حامد مشكلة كبيرة..فكرة عبد الغني امام قلبي الدفاع قد تكون فكرة جيدة في وسط السرعات الكبيرة التي يمتلكها بيراميدز..احمد عيد ظهر بشكل مبشر..ان شاء الله المباريات القادمه تتقله".

وتابع: "لم يعجبني زيزو في آخر ٣ مباريات..زيزو واحد من أهم لاعبي الزمالك الموسم الماضي وواحد من أهم صفقات الزمالك في السنوات الاخيرة..افتقد في المباريات الأخيرة اهم ميزة فيه وهي التركيز وانه بيتصرف في الكورة كويس وبياخد قرارات صح مع التزامه الدفاعي طبعا..لازم يرجع لتركيزه مره تانيه".

وأضاف: "الحديث على ان الزمالك استكمل الدوري من اجل الفوز على الاهلي فقط عبث وكلام لا يليق بنادي الزمالك ولا بلاعبيه ولا بجماهيره..واتمنى من المطبلاتية المنتفعين عدم ترديده.الزمالك خسر الدوري ولكن لازم يشارك في بطولة افريقيا ابطال الدوري السنه اللي جايه وان شاء الله نفوز بالبطولة السنه دي".

وواصل: "امير مرتضى أهم عنصر في منظومة نادي الزمالك في الفترة الأخيرة وادائه تطور بشكل كبير مع الخبرات اللي بيكتسبها مع الشغل..من اهم ميزاته انه يعلم كيف يتعامل مع رئيس النادي وبيفلتر المشاكل قبل ما توصله ودي ميزه مهمه جدا في ادارة الامور داخل نادي الزمالك ويمكن تكون الاهم!!".

وأردف: "اذكر المستشار مرتضى منصور بإن اللي دخلك في مشاكل كبيرة في ٢٠٠٥ هما المطبلاتيه اللي كانوا حواليك اللي كانوا بيحاولوا يستفيدوا منك وكانوا بيصدرولك المشاكل مستغلين طبيعة شخصيتك..انت عملت حاجات كويسه كتير ماتخليش الناس اللي بتستفيد من نادي الزمالك بس وتمص دمه تحاول توقعك مره تانيه".

واستكمل: "وجودك على رأس ادارة نادي الزمالك مهم جدا في التوقيت الحالي وحتى في المستقبل القريب!! وجودك صداع في راس الناس اللي بتحاول تهد نادي الزمالك منذ سنوات!! لازم تحافظ على مكانك بابعاد اصحاب المصالح من حولك من يعطوك النصيحة الخطأ ويقولون لك نعم وامين فقط من أجل مصالحهم الشخصية".

وأتم: "فتح الصدر بيودي في داهية وانت اكتر واحد عارف كده..مفيش حد كبير في البلد دي وانت اكتر واحد عارف كده!! حسني مبارك الله يرحمه ورجالته كلهم اتحبسوا.تاني خلي بالك لازم يكون حواليك على الاقل واحد بيقولك لا ده غلط..نصيحتي ليك انا عارف انه ابنك الصغير بس دائما قبل ما تتحرك اسمع كلام أمير".