أعلن السباح المصري مروان القماش، انتهاء مشواره في مشاركات دورة الألعاب الأولمبية، التي تستضيفها طوكيو في الفترة الحالية.

وانطلقت أولمبياد طوكيو يوم 23 يوليو الجاري بعد أن تأجلت عاما بسبب تداعيات فيروس كورونا، وستستمر فعالياتها حتى يوم 8 من أغسطس المُقبل.

اقرأ ايضًا.. فريدة عثمان وعلي خلف الله يفشلان في التأهل إلى نصف نهائي السباحة وانسحاب القماش في أولمبياد طوكيو

شارك مروان القماش في سباق 400 متر واحتل المركز الـ 14 وفي سباق الـ 800 متر احتل المركز الـ 16، فيما انسحب من سباق 1500 متر، في أولمبياد طوكيو 2020.

ونشر مروان القماش عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: "الحمد لله انتهيت من منافساتي الأولمبية في المركز الـ ١٤ والـ ١٦ عالميا في سباقي ٤٠٠ و ٨٠٠ متر، أقدر اعتبرها نتيجة كويسة في السباحة، بس فعلا كان أملي احقق أحسن من كدة وأوصل للنهائي واشرف بلدي بميدالية، وده كان حلمي وحلم كتير من المصريين، لكن بعتبر ان اللي حصل برضو توفيق كبير من ربنا، وبوعدكم وبوعد نفسي اني مش هانهي مشواري غير لما أحقق كل أهدافي 🙏🏻".

وتابع: "شكر واجب للدكتور Ashraf Sobhy وزير الرياضة، السيد هشام حطب رئيس اللجنة الأوليمبية، المهندس ياسر ادريس رئيس اتحاد السباحة، شركة Allianz الراعي الرسمي ليا، السيد شريف منصف رئيس شركة Connection Marketing Ventures وكيل أعمالي، وأهلي أصحاب الفضل الأول، كل الناس دي وقفت جنبي في سنين صعبة علينا كلنا ومش هقدر انسي فضلهم ..ان شاء الله هنعمل كل اللي علينا لصالح السباحة المصرية ولصالح بلدنا دايما".